PELIKAPSELI - retropelitaivas
Pääsivullejutut.htmlPelitLinkitKoneet
Commodore 64 Logo  

Commodore 64 oli erittäin suosittu kotitietokone Suomessa 80-luvun loppupuoliskolla. Jotain tästä suosiosta kertoo myös ehkä se, että rakkaalle laitteelle annettiin lukuisia lempinimiä kuten kuusnelonen, kuusnepa, kuusnelkku, kuuslankku ja niin edelleen. Mainoksissa käytetty lause "Tasavallan tietokone" oli siis mahtipontisuudestaan huolimatta aika lailla totuudenmukainen.

    Jo vuonna 1980, pari vuotta ennen kuusnepan julkaisua Commodorelta oli tullut myyntiin tietokone nimeltä Vic-20. Sekin ehti saavuttaa maamme myydyimmän kotimikron aseman ja kuusnelosen tavoin myös se oli teknisesti luokkansa kärkeä.

    Commodore esitteli vielä kaksi kahdeksanbittistä konetta. Ensimmäinen niistä oli nimeltään Commodore 16, joka oli kuin riisuttu versio kuusnelosesta. Sillä ilmeisesti pyrittiin saamaan myös sellaisia ihmisiä ostamaan tietokone, jotka eivät halunneet laittaa siihen tuhansia markkoja. Kilpailijoilla kun oli tällaisia halvempia laitteita, ja kuusnelosta puolestaan myytiin muihin nähden kovaan hintaan. Toinen uusista koneista oli Commodore 128, jossa oli itse asiassa kolme tietokonetta yksissä kuorissa: se oli samalla sekä CBM-64, CBM-128 ja CP/M+ yhteensopiva. C128 oli 128 kilotavun muististen koneiden parhaimmistoa, mutta tämä luokka jäi pahasti uusien 16-bittisten laitteiden jalkoihin.

    Commodore 64:n pahimmat kilpailijat maailmalla olivat Sinclair Spectrum ja Amstrad-tietokoneet. Suomessa ne jäivät kuitenkin pääosin marginaaliin. Teknisesti Amstradin koneet olivat suurin piirtein Commodoren vastaavien tasoa, Spectrum taas kilpaili hintansa avulla.

    Kuusnelosessa on sinällään pieneltä kuulostava vain 16 värin paletti, mutta värit on valittu hyvin. Mostekin äänipiirikin kohtasi voittajansa vasta Amigan ilmestyttyä, ja lukuisat koodinvääntäjät ovat näyttäneet mitä koneella voi saada aikaan, jos oikein paneutuu sitä tutkimaan.

    Mutta tuskaakin kuusnepa välillä aiheutti; syynä olivat koneen kasetti-, ja levyasemat. Sanomattakin on selvää, että kasettiasema on huomattavan hidas, mutta lisäksi pelifirmat alkoivat tallentaa pelit heikolla signaalilla jotta kopiointi hankaloituisi. Tämä johti kuitenkin siihen, että myös nämä alkuperäiset pelit oli hankala saada toimimaan! Asiaa pystyi auttamaan säätämällä aseman äänipäitä, jotka olivatkin sitten melkein kaikilla vähänkin ahkerimmilla pelureilla täysin ruvella. Myyntiin tuli jopa Load-it -kasettiasema, jossa oli säätönuppi ja ledit vahvimman signaalin löytämiseksi.

    5.25":n levyasema oli jonkinmoinen askel eteenpäin, mutta kyllä lerppupelienkin latautumista odottaessa kahvit ehti keittää -- ja aseman päällä kuppi pysyi vielä lämpimänäkin. Korppuasemia tuli myös lopulta myyntiin, mutta pelejä sille ei ainakaan laajassa mittakaavassa ilmestynyt.



Janne Kauppila


 Emulaattoreiden ja apuohjelmien kotisivuja
 CCS64 (sw)    VICE








© 2000 Pelikapseli
Tuotenimet ja logot voivat olla valmistajiensa rekisteröimiä tuote- tai tavaramerkkejä.

Vanhempi C64
Uudempi, C64c
Commodore 128
Load-It
 Tekniset tiedot

Commodore 64

6510 1 MHz -prosessori
RAM 64-256kt
ROM 20kt

16:n värin paletti
Maksim. 320x200-resoluutio

Äänipiiri Mostek 6581
3 9-okt. kanavaa + kohina

Vic-20

6502-prosessori
RAM 5-32kt
ROM 20kt
Skandinaaviset näppäimet lisävarusteena

Commodore 16

7501-prosessori
RAM 16kt
ROM 32kt

Commodore 128

Z80A 2 MHz & 8502 1-2 MHz
RAM 128-512kt
Maks. 640x200 resol.