PELIKAPSELI - retropelitaivas
Kun Playstation ei riitä...

Contra-sarja pala palalta

Pääsivulle Jutut Pelit Linkit Koneet

  • Contra Database
  • Red Falconin sykkivät sukuelimet uhkaavat maapalloa! Kaksi sotilasta lähetetään kastraatiotehtävälle.

    Contra (arcade) (1986)

    Se alkuperäinen. On helppo huomata, että peliä hiottiin vielä kolikkopeliversion jälkeen - kyseessä on tässä muodossa tyypillisen vaikea kolikkopeli tyhmiä aikarajoja myöten. Eurokoneen nimi on vähän yllättäen "Gryzor", mitä nimeä ei sittemmin enää sarjassa käytetty (paitsi ykköspelaajan hahmonnimenä - Bill Rizer). Varoituksen sana: meikäläisten 8- ja 16-bittisten kotitietokoneiden Gryzorit ym. ovat todella huonoja käännöksiä tästä pelistä. Niitä siis soisi välttelevän. Hauskana sivuhuomiona kolikkopelin sokkeloiset tukikohtarymistelyt nyysittiin melkein sellaisenaan Gryzor-kotikäännöksestä vastanneen sakin myöhempään Platoon-lisenssipeliin. Niiden perhanan aikarajojen kanssa.

    Contra (MSX) (1989)

    Kolikkopelin MSX2-porttaus ansaitsee erikoismaininnan, koska sen teki Konami itse vuoden verran NES-version jälkeen, mutta sarjan evoluution kannalta peli on melkoisesti jäljessä. Tekovuosi ei näy lainkaan rujossa ulosannissa eikä scrollaustakaan ole, mahdollisesti koska MSX-rautaskrollaus olisi rajoittanut sen kymmenen pikselin töksäyksiin. Tämä versio on myös harvoja sarjan energiamittarillisia pelejä, ja todennäköisesti tätä tasapainottamaan siihen on lisäksi kehitetty (melko ilmeettömiä) lisäkenttiä. Aikarajatkin ymmärrettiin tästä eteenpäin unohtaa suosiolla.

    Contra (NES) (1988)

    Turha väittääkään, ettette tietäisi tätä peliä. Taatusti muistatte aivan kamalan liekinheittimen! Japaniversion pelikasetin hardware on kiinnostavasti muiden alueiden versioihin nähden huomattavasti kehittyneempi, niinpä siitä löytyy meille vieraita taustagrafiikka-animaatioita, välidemoja ja pidempi loppudemo - jossa sankarit ehtivät paeta ennen kuin hallituksen stealth-pommittajat saapuvat hävittämään todisteet!

    Euroversio kulkee tunnetusti nimellä "Probotector" (portmanteau sanoista robot ja protector), ja päähenkilöiden karmea robottimainen kävely selittyykin paremmin - niistä (ja ihmismäisistä vihollisista) on tehty robotteja! Jotka erinomaisesti suunniteltuna tuhoutuvat yhdestä osumasta mihin tahansa komponenttiin! Kybernetisoinnin syynä on kuitenkin se, etteivät saksalaiset joutuisi todistamaan ihmisten väkivaltaista käytöstä ja valtaisi sen seurauksena Puolaa. No, onneksi robot oikeasti näyttävät niitä ihmisiä paremmilta.

    Super Contra (arcade) (1988)

    Jatko-osan paikka! Arcadevaikean jatko-osan! Musiikit rokkaavat ja tekijöiden Alien-innoitus pääsee aivan uudelle tasolle. Takaapäin kuvatut tukikohtapenetraatiot ollaan vaihdettu ylhäältä nähtäviin Commandoiluihin.

    Super C (NES) (1990)

    Kolikkopelin helpotettu käännös. Erinomainen. Myöhäisestä julkaisuhetkestä johtuen harvinaisehkossa euroversiossa ("Probotector II: Return of the Evil Forces") robotit taas diskriminoivat toisiaan.

    Operation C (GB) (1991)

    Monimutkaista: Kyseessä on Game Boy -tulkinta Super Contra -kolikkopelin NES-versiosta. Pari vaihtoehtoista kenttää, vähän uniikkeja vihollisia ja sitä rataa - mutta kookas pelihahmo jättää aika vähän tilaa ruudulle. Yllätyksetön euroversio taas nimellä "Probotector".

    Contra Force (NES) (1992)

    Tämä peli julkaistiin ainoastaan USA:ssa, ja syytkin ovat helposti nähtävissä. Musiikit ovat sarjan tapaan hyvät ja grafiikkakin menettelee, mutta ohjaus ei ole fysiikan laeista kuullutkaan ja peliä vaivaa aivan hirvittävä hidastusongelma, jos ruudulla on yhtään liikettä. Juonella ei ole mitään tekemistä pelisarjan kanssa. Ansiomaininta tulee siitä, että tämä on sarjan ensimmäinen peli jossa pelihahmo on valittavissa ryhmästä, jonka jokaisella jäsenellä on omat aseensa ja etunsa.

    Contra III: The Alien Wars (SNES) (1992)

    Tästä pelistä (jossa hyökätään aggressiivisesti) kohistiin aikoinaan. SNESin pyöritys- ja kieputusefektit, hillittömät viholliset ja ties mitä. Oikean loppudemon näkee vasta vaikeimmalla tasolla pelattuna. Välillä soditaan ylhäältä pyörivästä kamerasta nähtynä. Hahmo pyörii, viholliset pyörivät, maisema pyörii! Tekijät ovat mahdollisesti juopuneet efektimyllytyksestä ( nippelitietona pelin nimi Japanissa on Contra Spirits), koska pelimekaniikka on todella kankea, hidas ja raskas. Ehdottomasti hyvä peli, mutta kaukana sarjan huipusta. Euroversio ("Super Probotector: Alien Rebels") tarjoaa taas kätevästi selityksen kankeudelle.

    Contra: The Alien Wars (GB/GBA) (1994/2002)

    Enimmäkseen harmiton. (SNES-version peruskäännöksiä alkuperäiselle pelipojalle sekä Advancelle, jonka versio on tietysti värillinen, muutenkin paljon tarkempi eikä edes sisällä meillä robotteja. Nyyh. Vanhan GB-version työsti muuten Turrican-sarjasta ja Star Wars Rogue Squadroneista tuttu Factor 5. Advance- painoksen japanilaisnimi on hauska Contra Hard Spirits, joka kuulostaa juuri sopivan juopuneelta.)

    Contra Hard Corps (MD) (1994)

    Hillitön! Niin hillitön, että Japanissa julkaistua versiota piti helpottaa energiamittarin lisäyksellä. Me muut nautimme sitten kertalaukauksesta kuolevista sotureista sarjan reilusti vaikeimmassa konsolipelissä. Meno on vauhdiltaan aivan käsittämätöntä, peli repäisee Megadriven prosessorilla SNES-tasoiset efektit, kenttiä piisaa muutaman vaihtoehtoisreitinkin verran (ne valintakohtaukset pelin aikana määräävät suunnan) ja loppudemoja löytyy useita. Pelissä on myös todella hämärä salataso, jossa muistaakseni mätetään Castlevanian Simon Belmontia, Krangia ja ties mitä. Ystäviensä Mega Probotectorina tuntema euroversio robotisoi taas elävät hahmot ja vaihtaa nimiksi CX-1, CX-2... juonilaitteidenkin nimet on muutettu, mutta meno on sama. Alien Soldierissakin kameona piipahtavan murhanhimoisen ihmissusipelaajahahmon uusi elämä peltirottana huvittaa erityisesti.

    Contra: Legacy of War (PSX) (1996)

    32-bittisten konsoleiden aika tuli, mutta Konamia ei vielä huvittanut jatkaa Contra-sarjaa. Valitettavasti he antoivat kuitenkin Ecco the Dolphineista tutulle pelintekijäryhmälle luvan tehdä sen Konamin puolesta, ja tuloksena oli katastrofaalisen toimimaton ja rujo takaylhäältä kuvattu Loadedin sukulaissielu. Tämä on oikea karhunpalvelus sarjalle naurettavan epätasaisen graafisen ulkoasunsa sekä kaamean ohjattavuutensa kanssa. Karmeammaksi pelikokemuksen saa vain kotelosta löytyvillä 3D-laseilla. Playstationin (ja aikojen muuttumisen) yleistä linjaa noudattaen euroversio pysyi nyt ja tästä lähtien ennallaan, joten sentään edes robotit säästyivät tältä kuolemaakin pahemmalta kohtalolta. Japaniin tätä kätöstystä ei edes vaivauduttu raahaamaan.

    C: The Contra Adventure (PSX) (1997)

    VOI EI, Konami ei ottanutkaan niiltä lupaa pois! APUA! Taas tulee tuubaa! Ilmeisesti sarjan fanien lisäloukkaamiseksi ensimmäinen taso alkaa hämäävästi tutusta sivuperspektiivistä, paljastaen kuitenkin äkkiä todelliset kasvonsa ja tarjoten taas ihan mitä sattuu. Tekijät tuskin ovat kokeilleet pelata näitä tuotoksiaan. Ei ihme, että julkaisu tapahtui vain jenkkilässä. Mutta tässäpä ehdotus kepeämmältä puolelta: jos haettaisiin Playstationilta Contran manttelinperijää, niin Konamin oma Gungage olisi kankeuksineensakin kertaluokkaa lähempänä Contra-kokemusta, ja muutenkin hauska third person - välipalaräiskintä. Suosittelen lämpimästi.

    Contra: Shattered Soldier (PS2) (2002)

    Sarjan täysnolauksen jälkeen kului monta vuotta että Konami uskalsi taas koskea pelisarjaan... mutta tällä kertaa he tiesivät, mitä tulee tehdä. Ja onnistuivat erinomaisesti! Sivultakuvatulla 3D-grafiikalla näyttäytyvä Contra SS vie nykypelaajilta vanhanaikaisella vaikeustasollaan luulot pois heti kättelyssä. Jos continuet loppuvat, eikun alkuun vain. Onneksi peli on lievästä kliinisyydestään huolimatta ihan selkeää Contraa, ja vauhti/asennekombinaatio on kohdallaan. Huonoimpana puolena mainittakoon musiikkipuolen latistuminen tympeäksi, melodiattomaksi hevinrenkutukseksi - tässä pelissä on luultavasti sarjan huonoimmat musiikit - mutta tulipahan taas todistettua ettei särökitara (tuo musiikin seepiasävy) kuulosta automaattisesti ihan helvetin hyvältä.

    Neo Contra (PS2) (2004)

    Voiko peli jossa taistellaan välipomoa vastaan lentävän helikopterin pyörivien lapojen päällä loikkien olla huono?

    Rami Maunula

    Kuvia:
    MSX
    NES
    Contra:
    Probotector:
    Super C (NES)
    Super Probotector (SNES)
    Contra Hard Corps (MD)

    © Pelikapseli 2000-2006